onsdag den 25. maj 2011

Italienske anis-småkager

For efterhånden ret mange år siden faldt jeg over en opskrift på anis-småkager i en kogebog hos nogle venner. Jeg kopierede, fik en portion anisfrø med hjem og prøvebagte de fine kager som smagte himmelsk. Siden løb jeg tør for anisfrø og inden jeg fik opstøvet nye forsyninger, var opskriften blevet væk. Jeg husker ikke hvor jeg fik den fra, så gennem årene har jeg kigget i mange kogebøger efter opskrifter på anis-småkager og dem er der ikke mange af kan jeg så fortælle.

italian aniseed biscuits

I søndags faldt jeg så over en opskrift på italienske anis-småkager på Piskerisets blog og min længsel efter de nu næsten mytiske småkager blev vakt til live igen. Så jeg har gennemstøvet stabler af kogebøger endnu engang, samt surfet rundt på diverse hjemmesider efter opskrifter. I dag har jeg så afprøvet en italiensk opskrift fra regionen Le Marche, efter sigende med oprindelse på bjerget Sibillini, som den første. Kagerne er fine små ringe, som også hin anis-småkage jeg mistede opskriften på, og passer perfekt til en kop kraftig sort te. De ville utvivlsomt også gøre sig rigtig godt, og langt mere autentisk, til et glas rødvin.

Jeg lavede en portion på 32 styk. Den oprindelige udgave bruger et helt kilo mel, så hvis du skal have besøg af storfamilien kan du gange op med fire - de skal nok blive spist. Skal det være helt autentisk bør du komme 1 tsk af den lokale anislikør Mistrà i dejen - måske Sambuca, Pernod, eller Ouzo kan bruges.

Opskrift:

250 g fint speltmel
3 spsk anisfrø
90 g gyldent rørsukkermelis
3 små æg
30 ml olivenolie


Tænd ovnen på 220°

Stød anisfrøene groft i en morter, eller mal dem fint hvis du foretrækker det.
Bland mel, stødt anis og sukker i en skål og lav en fordybning i midten. Kom æg og olie i fordybningen og rør det sammen med en gaffel. Rør melet i det våde lidt efter lidt til dejen samler sig.
Drys mel på bordet og vend dejen ud. Ælt den let til den er blød og smidig.

italian aniseed biscuits

Del dejen i 32 stykker og tril dem ud i lillefinger-tykke pølser – vi taler ungpigehænder her, ikke italiensk mama. Form dem til ringe og sæt dem på bageplader beklædt med bagepapir.

italian aniseed biscuits

Bag kagerne øverst i ovnen i 12-15 minutter. Tag eventuelt en kage ud og tjek om den er blevet gylden på undersiden.
Lad kagerne køle helt af på en rist.

italian aniseed biscuits

De passer perfekt til en kop te.

Variation: min svigermor ville helt sikkert lave en udgave med spidskommen, så det skal jeg prøve en af dagene. Du kan også komme 50 g malede mandler, pinjekerner, eller nødder i dejen.

Velbekomme!



The English Corner

Recipe: still relying on Google translate - choose your language at the top of the sidebar menu.



Variation:
Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar