onsdag den 2. september 2009

Fødselsdagsmiddag

Middagen løb af stabelen i går aftes. Alt blev lavet frisk lige inden, så jeg fik en lang arbejdsdag, men det blev også rigtig godt. Det blev billederne til gengæld ikke! Jeg fik kun skudt et enkelt eller to af hver ret, og da vi spiste i skumringen ude i udestuen var lyset helt utilstrækkeligt. Se selv:

rødbede-æblesalat
Forretten, som var en rødbede-æblesalat med ristede hasselnødder og en honning-citronmarinade med en lille smule timian. Jeg synes farverne ser ret fantastiske ud her.

hovedret
Hovedret af mørbradbidder med soltørret tomat, salvie og lufttørret skinke, ristede kantareller og champignoner i (soja)fløde og hasselback kartofler. Du kan se hvor mørkt det allerede var her, med stearinlys i baggrunden.

portions-clafoutis
Desserten var portions-clafoutis med rigtig mange blåbær, lidt nektarin i tern og et par håndfulde brombær fra haven. Det var blevet for mørkt til at fotografere den på bordet, så jeg tog et billede af en tiloversbleven ramekin i køkkenet bagefter. De mange blåbær giver en fantastisk farve!

Ja, det var så den fødselsdagsmiddag. Du finder opskriften på clafoutis her (jeg lavede en halv portion), forretten kommer der måske en opskrift på næste gang jeg laver den - jeg havde for travlt i går til at få skrevet mængder ned undervejs - og opskriften på mørbradbidder kommer snart i et indlæg.

Til sidst et billede af fødselsdagspigen:

birthday girl

Til lykke til hende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar