søndag den 22. november 2009

Peberkager

Siden jeg var barn har min yndlingssmåkage været en brunkage. Jeg er vild med den intense krydrede smag, og så er de også rigtig flotte at se på, når de er lavet ordentligt - sådan en lidt kedelig fabriks-brunkage er der til gengæld ikke meget ved. De sidste mange vintre, siden vi måtte holde op med at spise hvede og smør her i huset, har jeg så eksperimenteret med forskellige opskrifter. Vi har venner der laver de mest perfekte brunkager, men jeg kan ikke længere smage, så jeg må finde min egen helt rigtige brunkage opskrift. working on recipe Jeg har også eksperimenteret med pebernødder i nogle år, men blev lidt træt af formen efterhånden, så i år skal det være peberkager af den skårne slags. Ifølge Wikipedia er en brunkage også en peberkage, og det samme er pebernødder sådan set, så jeg klør gladeligt på med at udvikle den helt rigtige version. baking peberkager / spice-biscuits Mit første forsøg med de skårne peberkager får brug for lidt tilretning - jeg gik lidt over gevind med mandlerne (typisk mig, siger ungerne - jeg ved ikke hvad de mener med det?!), så det var rigtig svært at skære dem. Og nogle af kagerne kunne nærmest ikke hænge sammen, så lidt dej var der rundt om mandlerne. Ahem. Men jeg har altså reduceret mængden til det halve i opskriften herunder, og lavet de hele mandler om til mandelsplitter - det vil nok gøre det noget nemmere at skære dem ud. Hvis jeg nu går helt amok, kommer der nok en række forskellige opskrifter på peberkager i løbet af den næste måned, men indtil videre er dette årets opskrift - den giver 40-45 kvadratiske peberkager. Opskrift: 100 g mælkefri margarine (eller blødt smør) 85 g fint rørsukker ½ dl rørsukkersirup 175 g fint speltmel 1 tsk stødt ingefær 1 tsk stødt kanel ½ tsk stødt nellike ½ tsk natron 50 g mandelsplitter 50 g hakket sukat (eller revet skal af ½ øko-citron) Pisk smør, sukker og sirup lyst og skummende. Sigt mel, krydderier og natron sammen og bland det i smørret. Rør Mandler og sukat i - hvis du ikke bryder dig om sukat kan du bruge reven citronskal, det giver et fint modspil til det krydrede. Hæld dejen ud på bordet og saml den med hænderne. peberkager / spice-biscuits (liiiidt for mange mandler...) Form dejen til en aflang kvadratisk bjælke og pak den ind i madpapir. Stil den koldt natten over. peberkager / spice-biscuits Kom eventuelt dejen i fryseren ½ time inden den skæres ud, for at gøre den mere fast. Varm ovnen op til 185°. Skær dejen ud i 2-3 mm tykkelse med en meget skarp kniv. peberkager / spice-biscuits Læg kagerne på plader beklædt med bagepapir og bag øverst i ovnen i 12-15 minutter. peberkager / spice-biscuits Lad kagerne afkøle helt på rist, så bliver de dejligt sprøde. peberkager / spice-biscuits Opbevares i dåser eller glas med tætsluttende låg. peberkager / spice-biscuits Velbekomme! The English Corner Once again I am experimenting with peberkager, a Scandinavian gingerbread-like biscuit and my favourtie type of biscuit since childhood. This year I'm experimenting with a recipe for peberkager that are sliced rather than rolled and cut. I used too many almonds in this first try (typical, say my kids - I'm not sure what they are talking about?!), so I've reduced the amount to half in the recipe below, and exchanged the whole almonds for almond chips. I use sukat in this recipe, which is the candied peel of the cedrat fruit and a traditional ingredient in this type of biscuit. If you cannot find it, you may use candied orange peel or grated rind of lemon instead. This recipe gives 40-45 crisp square biscuits. Recipe: 100 g dairyfree margarine (or softened butter) 85 g fine golden sugar 50 ml cane syrup 175 g fint speltmel 1 tsp ground ginger 1 tsp ground cinnamon ½ tsp ground cloves ½ tsp natron (baking soda) 50 g almond chips 50 g chopped candied cedrat Whisk margarine/butter, sugar and syrup in a bowl until foamy. Sift the flour and ground spices and add to the bowl together with almonds and cedrat. Mix well, then turn out onto the tabletop and gather the dough into a ball using your hands. peberkager / spice-biscuits Shape the dough into a square log and wrap it in parchment paper. Keep in a cool place until the next day. Heat the oven to 185° C. Unwrap the dough and cut it into 2-3 mm thick slices using a very sharp knife - the dough may be placed in the freezer for 30 minutes first, to make it easier to slice cleanly. peberkager / spice-biscuits Place the biscuits on parchment covered baking sheets and bake in the top of the oven for 12-15 minutes or until slightly golden. peberkager / spice-biscuits Let the biscuits cool on a rack. The thoroughly cooled biscuits should be kept in a tin or glass with a tightly fitting lid. They will keep until all gone, which is bound to be sooner than one might wish! peberkager / spice-biscuits Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar