tirsdag den 30. november 2010

Vegetarisk julegås

Vi skal have gås til julemiddagen i år - manden har været henne og sikre sig en kæmpefugl på den nærmeste gård. Samtidig får vi så også en vegetar til middag, så jeg har været i gang med at eksperimentere med vegetariske "kødretter" - altså en proteinrig ret med masser af umami-smag som vegetaren kan hygge sig med til rødkålen og kartoflerne.

vegetarisk julepaté

Jeg tror den er hjemme med den her terrine - blandede svampe, valnødder og quinoa. Jeg har eksperimenteret videre med en opskrift fra Vegetarisk vellyst - find dit grønne punkt, af Tina Scheftelowitz og Christine Bille Nielsen. Der er mad nok til 6 personer i opskriften, med mindre én af dem er min yngste datter, så er der nok kun mad til 4 - jeg måtte fjerne fadet fra bordet for at redde en rest til næste dag (og ovenstående foto).

Opskrift:

50 g valnødder
300 g løg
500 g blandede svampe
2 spsk olivenolie til stegning
1 spsk balsamico eddike
½ glas rødvin
3 dl kogt quinoa
2 spsk hakket bredbladet persille
½ tsk allehånde
¼ tsk kanel
1 knsp chili
2 tsk groft salt
friskkværnet sort peber
2 store æg
1 dl yoghurt naturel


Tænd ovnen på 180°
Hak valnødder groft og rist dem på en tør pande ved god varme til de begynder at blive gyldne. Ryst panden jævnligt undervejs. Kom valnødderne i en stor skål.
Pil løgene og hak dem fint.
Rens svampene og hak dem fint.
Steg løgene ved høj varme og under omrøring til de begynder at tage farve. Kom svampene ved og steg videre under jævnlig omrøring til de begynder at riste og dufte.
Kom løg og svampe i skålen og kog panden af med balsamico og rødvin. Hæld væden i skålen og tilsæt de øvrige ingredienser.
Rør farsen godt sammen med en ske. Steg eventuelt en lille frikadelle af farsen for at tjekke krydringen. Smag til.
Smør et ovnfast fad eller en patéform. Kom farsen i og glat overfladen.
Bag midt i ovnen i cirka 45 minutter, afhængig af tykkelse – patéen skal være fast ved et let tryk.
Server med syltet rødkål eller rødbedesalat, og kartofler eller groft brød.

Variation: du kan variere krydringen efter eget ønske. Vinen kan udelades eller erstattes af bouillon, Calvados (i mindre mængder), eller hvad du har ved hånden. Brug eventuelt soja-yoghurt hvis du vil undgå mælkeprodukter.

Velbekomme!



The English Corner

Recipe: in English may be forthcoming soon-ish.

Try Google Translate and leave a comment if there is something you can't make sense of.

Variation:
Bon appétit!

6 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig lækkert!
    Juleaften vil jeg gerne have en andesteg, men jeg skal da lige ha prøvet den her ved lejlighed. Her i julen bliver jeg så nemt træt af alt det kød, det er ikke særligt spændende..

    SvarSlet
  2. Hej Miss Muffin, tak for din kommentar. Ja, det er rart med lidt variation til store-kødspiser festen - min mave er i hvert fald glad for en lille pause indimellem, så det bliver helt rart at kunne kaste sig over de vegetariske rester i juledagene til en afveksling.

    SvarSlet
  3. Det lyder som extrem lækker julemad!
    Glædelig jul.
    Kh Kirsten

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten,
    Tak for din hilsen - jeg har vist én af dine bøger stående i reolen (Med vinger til solens køkken).
    Patéen er bestemt rigtig lækker og julet, og jeg tror såmænd den ville kunne stille enhver (ikke altfor traditionsbunden) kødspiser tilfreds!
    Glædelig jul til dig.

    SvarSlet
  5. Hej Ea!
    Rigtig god blog med mange lækre opskrifter! Jeg er lige blevet vegetar, og det er første jul uden flæskesteg, så jeg skulle have et supplement til noget kød, og faldt tilfældigvis så over din paté opskrift. Jeg glæder mig rigtig meget til at lave den, den ser super lækker ud :-)

    SvarSlet
  6. Hej A, håber du havde glæde af opskriften på vegetarisk julegås - der er allerede en variation med fyld at finde på Klidmosters blog her: Den falske juleand....
    God jul!

    SvarSlet